web 2015 Omslag MarktonderzoeksrapportDe procesindustrie en de afnemers van deze branche zijn positief gestemd over de omzetontwikkeling in dit jaar. Het toegenomen vertrouwen is onder meer te zien in de groeiende drang naar vernieuwing. Meer dan de helft van deze bedrijven heeft het afgelopen jaar innovatieve oplossingen in de markt gezet. Dat zijn de eerste resultaten van het jaarlijks brancheonderzoek dat de Machevo & Bulk Vereniging in het afgelopen kwartaal heeft laten uitvoeren door de Jaarbeurs in Utrecht.

web Anuga borrelDe Anuga FoodTec stond in 2015 weer bol van innovatieve producten en processen. De bezoekersaantallen waren elke dag hoog en goed verdeeld over de nationaliteiten. Uiteraard waren ook veel Nederlandse bedrijven aanwezig, als bezoeker en als standhouder. Vanuit de Machevo & Bulk Vereniging waren vier leden in één stand vertegenwoordigd onder de noemer ‘Machevo & Bulk, Dutch Process Specialists’. Het gaat om Altermij-De Gouwe B.V., Nirota B.V., Nestinox B.V. en Rodesta B.V. De kruisbestuiving van de leden die zowel ten goede kwam aan de bezoekers van de stand alsook aan de leden zelf was wederom bewijs dat een dergelijke collectieve stand zeker de moeite waard is. Uiteraard waren er ook behoorlijk wat Machevo leden zelf vertegenwoordigd met zeer mooie stands.

Machevo Jochen Baumgartner und Tom W.H. PruymboomMachevo& Bulk Vereniging is een samenwerking  aangegaan met haar Duitse evenknie DSIV. Deze belangenvereniging zet zich in voor personen en bedrijven die zich bezig houden met productie, opslag, transport en verwerking van bulkgoederen. Onze voorzitter Tom Pruymboom en uitvoerend directeur van DSIV Jochen Baumgartner hebben de overeenkomst 25 maart jl. gesloten op de vakbeurs Anuga FoodTec in Keulen.

Column Robert-Jan Steegman, Financieel Directeur Nestinox en Bestuurslid Machevo

Robert Jan Steegman webAfgelopen week moest ik met onze gezinsauto, een 'Amerikaan', naar de garage voor een reparatie in het kader van een recall. Normaliter ga ik naar een lokale specialist in Amerikaanse auto's, maar vanwege de recall moest ik naar deze dealer in Eindhoven. Deze bleek, gezien de lichtbakken aan de pui, een aantal keren gegokt te hebben op het verkeerde paard, of beter, heilige koe. Zo zag ik Saab, Chrysler, Daewoo en Chevrolet, allemaal automerken die de afgelopen jaren van de Nederlandse markt verdwenen zijn. Ook is hij dealer van Alfa Romeo en Lancia, twee zieltogende merken waarvan de laatste ook geen lang leven meer beschoren lijkt.

LogoIn het eerste kwartaal hebben wij drie ondernemingen met ieder een rijke geschiedenis mogen toevoegen aan ons ledenbestand. Het gaat om Lessines Industries SA, Precia-Molen Nederland B.V. en Objective International N.V.

Column Marcel de Vlieger, Algemeen Directeur DMN-Westinghouse

Marcel 006Een dooddoener misschien, maar als kersverse opa word je weer even met je neus op de feiten gedrukt. Hoe ziet de samenleving er over 20 jaar uit? Wat voor baan zal ze dan hebben? Of volgt ze een studie waar we nu nog niet eens van gehoord hebben? Bestaat DMN dan nog? En waar staan we tegen die tijd met de Nederlandse maakindustrie? Hebben we nog wel fabrieken nodig om van alles en nog wat te produceren of komt alles wat we nodig hebben uit Star Trek-achtige 3D printers?